Vanuit een ethisch en volksgezondheidsperspectief, maar ook in het kader van een efficiënt gebruik van onderzoeksmiddelen, is het essentieel dat klinische proeven open en transparant worden uitgevoerd en dat de conclusies ervan tijdig beschikbaar worden gesteld aan de onderzoeksgemeenschap en samenleving. Bovenop het creëren van wetenschappelijke hiaten en het blootstellen van proefpersonen aan onnodige risico's door het onbewust dupliceren van onderzoek, leiden niet-openbaar gemaakte resultaten van klinische onderzoek tot een systematische scheeftrekking van de medische kennisbasis. Tijdschriftpublicaties, die typisch de neiging hebben positieve onderzoeksresultaten te bevoordelen, leiden tot een systematische overschatting van de werkzaamheid van medicijnen, medische hulpmiddelen of klinische interventies en een onderschatting van hun potentiële schade. De combinatie van blinde vlekken in kennis en vertekening in de rapportering omtrent klinische proeven ondergraaft een juiste besluitvorming op het gebied van regelgeving, een evenwichtige beoordeling van gezondheidstechnologie, en de ontwikkeling van robuuste klinische richtlijnen, en doorkruist het de aanbevelingen voor de volksgezondheid en individuele behandelingen. Op deze wijze ondermijnt het uiteindelijk ook het vertrouwen van het publiek in klinisch wetenschappelijk onderzoek.
Om deze redenen vormt de voorafgaandelijke aanmelding van klinische proeven en de publicatie van klinische onderzoeksmethodes en resultaten in openbare databases, bijkomend aan rapportering in (gespecialiseerde) tijdschriften, een universele noodzaak die ook is vastgelegd in de Verklaring van de World Medical Association van Helsinki. Bovendien is dit, althans voor bepaalde types klinische proeven, een wettelijk verplichting in verschillende rechtsgebieden, waaronder de Europese Unie (Europese Verordening nr. 536/2014).
Overeenkomstig deze Europese verordening verplicht het FWO dat gefinancierde klinische proeven worden geregistreerd in een erkende openbare databank voor klinische proeven (vb. https://www.clinicaltrials.gov), vóór de aanvang van de proef. In deze context wordt onder klinische proef of studie verstaan: elk onderzoek dat prospectief menselijke deelnemers of groepen van mensen toewijst aan één of meer gezondheids-gerelateerde interventies om de effecten op gezondheidsparameters te evalueren. Klinische studies omvatten dus experimentele interventies, zoals, maar niet beperkt tot, geneesmiddelen, cellen en andere biologische producten, chirurgische ingrepen, radiologische procedures, apparaten, gedragsbehandelingen, veranderingen in het zorgproces, preventieve zorg, enz. Deze definitie omvat fase I tot fase IV proeven.
De gegevens in de publieke databank voor klinische studies moeten, indien nodig, worden bijgewerkt in de loop van de studie. Een voldoende gedetailleerd klinisch protocol, statistisch analyseplan en samengevatte onderzoeksresultaten moeten binnen 12 maanden (zes maanden voor pediatrische onderzoeken) na het einde van de data-analyse via hetzelfde register openbaar worden gemaakt.
Daarnaast is het publiceren over de proef in een (gespecialiseerd) tijdschrift een verplicht onderdeel van de projectactiviteiten. Voor klinische proeven vraagt het FWO de naleving van de relevante rapporteringsrichtlijnen die specifiek werden ontwikkeld om het ontwerp, de analyse en de rapportering van experimenten te verbeteren, zodat lezers de robuustheid van de bevindingen kunnen beoordelen en het werk kunnen reproduceren als ze dat zouden willen. Voor gerandomiseerde klinische onderzoeken dienen de CONSORT-richtlijnen gevolgd te worden.
De registratie- en publicatieplicht van het FWO geldt ook voor projecten die voortijdig werden stopgezet of niet tot het gewenste resultaat leidden. Weet dat het bekendmaken van details over een klinische proef in deze openbare trial registers geen nadelige invloed heeft op de mogelijkheden om dezelfde resultaten vervolgens te publiceren in een peer-reviewed tijdschrift. Meer nog, de identificatiecode uit de betrokken klinische databank moet worden overgenomen in alle gespecialiseerde publicaties over de betrokken klinische proef teneinde wetenschappelijke publicatie (met nadere details over onderzoeksmethoden en resultaten) te koppelen aan de registratie in het openbare register van klinische proeven. Gelieve er rekening mee te houden dat het FWO een Open Access publicatiebeleid heeft.
De Europese Verordening nr. 536/2014 is ook van toepassing op klinische proeven die vóór 2014 werden afgerond. Begunstigden van FWO-subsidies moeten dus ook klinische proeven die nog niet geregistreerd werden deponeren en/of ontbrekende gegevens en studieresultaten invullen in een openbaar klinisch register.
Samengevat omvat transparantie rond klinische proeven dus naast de registratie van de proef met toevoeging van protocol- en samengevatte resultaten in een doorzoekbaar openbaar register, ook de publicatie van een klinisch onderzoeksrapport in een gespecialiseerd Open Access-tijdschrift en dit alles ongeacht de uitkomst van de proef. Verslaggeving via het register is aanzienlijk sneller dan de gebruikelijke publicatietijdslijnen in peer-reviewed medische tijdschriften en naleving van deze regels draagt aldus ook bij aan een versnelde medische vooruitgang.
De openheid rond klinische onderzoeksgegevens vormt, indien opportuun, de basis voor het delen van geanonimiseerde gegevens van deelnemers voor verder medisch onderzoek en volksgezondheidsbeleid, in overeenstemming met de FAIR-principes en de vigerende wetgeving (inclusief AVG).
Zodra de eerste patiënt werd gerekruteerd, moet de begunstigde het FWO informeren over de startdatum van de studie en het registratienummer van de klinische proef in de database. De controle op naleving van de FWO regelgeving en deze van Europese Verordening nr. 536/2014 is een intrinsiek onderdeel van de evaluatie van een eindrapport van een FWO-gesubsidieerd project en de conclusies hieruit kunnen door de expertpanels in overweging worden genomen bij de beraadslaging over de toekenning van toekomstige subsidieaanvragen.