Skip to content
Login E-loket

Onderzoeksproject Kom op tegen Kanker

In het kader van de actie ‘Kom op tegen Kanker’ stelt het FWO financiering ter beschikking ter ondersteuning van patiëntgerichte onderzoeksprojecten met een specifiek thema.

Status

Duur

Bekendmaking resultaten

Doel

In het kader van de actie ‘Kom op tegen Kanker’ stelt het FWO een budget van €805.101 (exclusief overhead) ter beschikking ter ondersteuning van patiëntgerichte onderzoeksprojecten met een specifiek thema. Voor de oproep 2025 is het thema: “Patiëntgericht onderzoek dat streeft naar het verbeteren van de levenskwaliteit van (ex-)kankerpatiënten tijdens en na de kankerbehandeling, door in te spelen op hun fysieke, mentale en/of sociale behoeften. Het onderzoek verloopt in co-creatie met de doelgroep en richt zich op het ontwikkelen en verstrekken van nieuw wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat van hoge kwaliteit is en dat toepasbaar is in de praktijk.”

Het FWO steunt met deze oproep patiëntgericht onderzoek en hierbij willen we rekening houden met de mening van de patiënt. Daarom hebben patiëntenvertegenwoordigers een stem in de besluitvorming. De wetenschappelijke experten van de FWO-jury en de leden van de patiëntencommissie KOTK zullen in consensus wetenschappelijk excellente, patiëntgerichte projectvoorstellen selecteren voor financiering. Opdat de patiënten geïnformeerd kunnen deelnemen aan de discussie, kunnen de aanvragers in de rebuttal ook reageren op de bemerkingen van de patiëntencommissie.

Belangrijke data

  • 15 januari 2025: oproep open
  • maart 2025: interne deadlines (contacteer tijdig de verantwoordelijke dienst van de onthaalinstelling voor de overdracht van de aanvraag tussen promotor-woordvoerder en onthaalinstelling)
  • 1 april 2025 om 17 u: oproep gesloten (uiterste indiendatum via FWO e-loket door de hoofdonthaalinstelling)
  • 8-19 september 2025: rebuttal fase (schriftelijk)
  • 19 september 2025 om 23u59: rebuttal fase gesloten (uiterste indiendatum via FWO e-loket door de promotor-woordvoerder)
  • november 2025: (online) juryvergadering
  • 18 december 2025: bekendmaking resultaten
  • 1 januari 2026: start project
  • januari 2026: feedback over de aanvraag bezorgd aan de promotor-woordvoerder

Kenmerken

  • Periode: 2 jaar
  • Personeel- en werkingsmiddelen: minimum € 50.000 per jaar voor het hele project (alle partners inbegrepen) en maximum € 145.000 per jaar per deelnemende instelling, met uitzondering van de niet-Vlaamse partners die 10 % van het totale projectbudget kunnen ontvangen.
  • Uitrusting: maximum € 150.000 per project.
  • Thema: “Patiëntgericht onderzoek dat streeft naar het verbeteren van de levenskwaliteit van (ex-)kankerpatiënten tijdens en na de kankerbehandeling, door in te spelen op hun fysieke, mentale en/of sociale behoeften. Het onderzoek verloopt in co-creatie met de doelgroep en richt zich op het ontwikkelen en verstrekken van nieuw wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat van hoge kwaliteit is en dat toepasbaar is in de praktijk.”
  • LET OP: de humanitaire onderzoeksprojecten, zoals deze in het kader van Kom op tegen Kanker, wijken op enkele belangrijke punten af van de reguliere onderzoeksprojecten, m.n.:
    • Geen onderscheid tussen junior- of senior-projecten; de anciënniteit van de (co)promotor(en) is hier niet van tel.
    • De humanitaire onderzoeksprojecten tellen NIET mee voor het maximum aantal projecten waarvan men in een aanvraagronde (co)promotor kan zijn (lopende projecten en in aanvraag).
    • Voor deze projecten wordt een specifiek panel met wetenschappelijke experts samengesteld; de aanvrager moet dus geen expertpanel kiezen.
    • Naast de aanvraag via het e-loket wordt parallel ook een aanvraagformulier (Word-formulier) ingediend dat aan de patiëntencommissie van Kom op tegen Kanker wordt voorgelegd. Deze patiëntencommissie neemt deel aan de evaluatie en besluitvorming.
  • Slaagpercentage 2024: 36%

Profiel en voorwaarden?

  • Als ploeg van onderzoekers hebben jullie nood aan werkings-, uitrustings- en/of personeelskredieten.
  • Jullie onderzoek wordt uitgevoerd aan een ontvankelijke Vlaamse hoofdonthaalinstelling, eventueel in samenwerking met andere Vlaamse en/of federale onderzoeksinstellingen (Artikel 7); een niet-Vlaamse onderzoeksinstelling kan voor 10% delen in het onderzoeksbudget
  • Jullie onderzoeksproject wordt uitgevoerd onder leiding van een promotor-woordvoerder, eventueel in samenwerking met andere (co)promotor(en) (Artikel 10 - 12).
  • Emeriti met 10% bezoldigde aanstelling kunnen enkel optreden als copromotor.
  • Alle materiaal, verworven dankzij een werkings- of uitrustingskrediet van het FWO, wordt eigendom van de universiteit. Als jullie wensen gebruik te maken van core facilities bij de uitvoering van het project, zorg dan dat de vergoeding daarvoor correct begroot wordt onder de kostencategorie ‘werking’.
  • De onthaalinstelling is werkgever van het personeel bezoldigd op onderzoeksprojecten.
  • Aan (co)promotoren kan geen enkele bezoldiging of cumulatie met een bezoldiging worden toegestaan in het kader van een onderzoeksproject.
  • De geschatte reële kost (contacteer HR departement of de bevoegde dienst van jullie instelling) dient te worden aangevraagd indien de naam van de onderzoeker is gekend. Indien het aan te werven personeelslid nog niet is gekend kunnen indicatieve bedragen worden gebruikt.
  • Jullie gaan akkoord met de Clausule wetenschappelijke integriteit

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

  • De promotor-woordvoerder dient jullie aanvraag in via de online applicatie.
  • Voor de humanitaire onderzoeksprojecten in het kader van de actie Kom op tegen Kanker nemen patiënten (of patiëntenvertegenwoordigers) deel aan de beoordeling van de aanvragen. Voor deze beoordelingsfase door patiënten vragen we de aanvragers om de relevantie en korte-termijnimpact van hun onderzoeksproject toe te lichten in een voor niet-experten toegankelijke taal. Hiervoor wordt een extra formulier aan de aanvraag toegevoegd (cf. infra bij downloads); dit formulier zal door de patiëntencommissie van Kom op tegen Kanker gebruikt worden. Deze patiëntencommissie zal zich uitspreken over de hierboven aangehaalde aspecten van de aanvraag, nl. de relevantie en korte-termijnimpact voor patiënten.
  • Er wordt op één van drie manieren toestemming gegeven voor de samenwerking tussen instellingen:
    • Partners die ook als hoofdonthaalinstelling kunnen optreden: de verklaring wordt rechtstreeks aan het FWO bezorgd.
    • Vlaamse partners die niet als hoofdonthaalinstelling kunnen optreden: de promotor-woordvoerder verzamelt de ondertekende consent form en laadt deze op als bijlage bij het aanvraagformulier. Bekijk het sjabloon voor deze verklaring.
    • Niet-Vlaamse partners: een samenwerkingsakkoord wordt afgesloten ten laatste 9 maanden na de start van het project en deze wordt bewaard door de Vlaamse hoofdonthaalinstelling.
  • Elke (co)promotor(-woordvoerder) dient ook een CV toe te voegen aan de aanvraag. Hiervoor moet het standaardsjabloon gebruikt worden dat je in het formulier vindt.
  • Jullie aanvraag wordt aan een aantal externe referenten ter evaluatie voorgelegd.
  • Rebuttal: Jullie kunnen reageren op de bemerkingen van de externe referenten, interne evaluatoren (leden FWO-expertpanels) en de patiëntencommissie van 8 tot 19 september 2025. De promotor-woordvoerder van de aanvraag ontvangt hiertoe aan het begin van de rebuttalfase een uitnodigingsmail op het (primaire) emailadres opgegeven in het e-loket, dat wil dus zeggen het e-mailadres waarmee de aanvraag is overgedragen aan de hoofdonthaalinstelling van de promotor-woordvoerder. Het is belangrijk na te gaan of het uitnodigingsbericht van het FWO niet terechtgekomen is in een spam-folder van de promotor-woordvoerder. 

    Indien jullie op 8 september geen bericht hebben ontvangen dienen jullie het FWO daar zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen.

    Leden van een aanvraagteam wordt aangeraden op voorhand afspraken te maken over het opstellen en indienen van de rebuttal in het geval dat de promotor-woordvoerder door overmacht verhinderd zou zijn dat zelf te doen. In elk geval dient ‘overmacht’ telkens aangetoond te worden met een medisch attest of een ander relevant officieel bewijsstuk.
  • NIEUW : Sinds deze oproep wordt er in de aanvraagformulieren en ook de evaluatie (zie scoreroosters) nog explicieter op gewezen hoe ook resultaten in verleden of toekomst die verband houden met Open Science (zoals datasets, onderzoekssoftware e.d., maar ook ‘grey literature’ e.a.) kunnen worden vermeld en kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de aanvraag. Zie daarvoor het CV, de sectie ‘Research methodology and work plan’, een extra vraag over het data management plan (DMP), toelichting bij de ‘requested funding’, maar ook elders in de aanvraag kan deze thematiek aan bod komen.

  • NIEUW : Vanaf 2025 bevat het online FWO-aanvraagformulier een specifieke tab 'Kennisveiligheid'. Aanvragers dienen op basis van het onderwerp van hun onderzoeksvoorstel, betrokken landen en buitenlandse partners een set van vragen te beantwoorden die het risico inschat wat betreft o.a. ongewenste kennisoverdracht, misbruik van onderzoeksresultaten en/of inmenging. Indien daaruit blijkt dat een goedkeuring inzake kennisveiligheid van de onthaalinstelling nodig is, neem dan onmiddellijk en liefst vóór het indienen van jouw aanvraag, contact op met de contactpersonen betreffende kennisveiligheid binnen jouw onthaalinstelling. Op dinsdag 11/02/2025 vond er een specifieke online infosessie inzake het FWO-kennisveiligheidsbeleid plaats. De presentatie kan hier worden teruggevonden.

  • Een specifieke FWO-jury van wetenschappelijke experten en de patiëntencommissie KOTK evalueren samen de aanvraag.
  • De jury brengt verslag uit aan de raad van bestuur.
  • De raad van bestuur neemt de finale beslissing tot toekenning.
  • Jullie krijgen nadien feedback over deze beslissing.

Contact

Bij vragen over het aanvraagsjabloon of de procedure, kan je contact opnemen met je dossierbeheerder.

Bij technische problemen met het e-loket, kan je contact opnemen met FWOhelpdesk@fwo.be.